Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
HCP | OptiFibre

Informacje o zaparciach - objawy i przyczyny

Jakie są objawy zaparcia?

  • Twarde stolce
  • Nieregularne wypróżnienia
  • Ból przy wypróżnianiu
  • Wzdęcia brzucha
  • Uczucie niepełnego wypróżnienia
  • Stosowanie specjalnych technik, aby spowodować wypróżnienie

Zaparcia - najważniejsze dane

Kto jest najbardziej zagrożony zaparciami?

Kobiety: Według badań 72% kobiet deklaruje problemy z zaparciami, a prawdopodobieństwo ich wystąpienia jest u nich dwukrotnie wyższe niż u mężczyzn.

Dzieci: na całym świecie szacuje się, że od 10% do 35% dzieci doświadcza zaparć.

Osoby starsze: prawdopodobieństwo wystąpienia zaparć wzrasta wraz z wiekiem, a badania wskazują, że ryzyko to jest nawet pięciokrotnie wyższe w przypadku osób starszych.

Ilustration

Brak ćwiczeń fizycznych
Czy wiesz, że aktywność fizyczna ułatwia wypróżnienia? Nawet 30 minut ćwiczeń dziennie wystarczy, aby poczuć różnicę - nie tylko w trawieniu, ale w każdym aspekcie twojego zdrowia. Taki nawyk pomoże Ci również utrzymać dobrą kondycję.

Podróże lub zmiany w codziennej rutynie i diecie
Okazjonalne zaparcia mogą również wystąpić w przypadku drastycznej zmiany sposobu żywienia. Może się to zdarzyć, na przykład podczas podróży do obcego kraju. Latanie może również zwiększać ryzyko wystąpienia zaparć, gdyż wiąże się z siedzeniem nieruchomo przez długi czas.

Brak błonnika
Błonnik jest ważny dla naszego trawienia, ponieważ poprawia funkcjonowanie naszych jelit i zwiększa szybkość, z jaką pokarm przechodzi przez nasz organizm. Dobrymi źródłami błonnika są owoce, warzywa, pokarmy pełnoziarniste, rośliny strączkowe i inne.

Ciąża
Zmiany hormonalne, których kobiety doświadczają podczas ciąży, spowalniają pasaż pokarmu przez organizm i gwałtownie zwiększają prawdopodobieństwo wystąpienia zaparć. Szacuje się, że stan ten dotyczy nawet połowy wszystkich ciąż na świecie.

Zbyt małe spożycie płynów
Picie dużej ilości wody jest niezbędne dla prawidłowego działania naszego organizmu, w tym trawienia. Prawidłowe nawadnianie się poprzez picie co najmniej 1,5 litra wody dziennie jest ważne, ponieważ pomaga zapobiegać wysychaniu kału i usprawnia pasaż jelitowy.

Ignorowanie chęci wypróżniania
Czy unikasz defekacji, gdy nie ma cię w domu? Wstrzymywanie się z tym zbyt długo i zbyt często może spowolnić trawienie. Nie czekaj, idź!

Branie niektórych rodzajów leków
Zaparcia mogą być efektem ubocznym szerokiej gamy leków na receptę. Jak na ironię, środki przeczyszczające mogą również prowadzić do zaparć, gdy są przyjmowane zbyt często, ponieważ powodują odwodnienie.

Stres i lęk
Codzienny stres może mieć wpływ na układ trawienny, a osoby zestresowane są bardziej narażone na zaparcia. Pamiętaj, aby znaleźć czas na relaks i ułatwić sobie regularne wypróżnienia.

Choroby i przypadłości, związane z trawieniem
Inne schorzenia, takie jak IBS (zespół jelita drażliwego), mogą powodować zaparcia.

Jedz dużo błonnika
Jedzenie, które spożywamy jest głównym czynnikiem wpływającym na nasze trawienie. Jedzenie zbyt dużej ilości niewłaściwej żywności lub niewystarczającej ilości błonnika jest częstą przyczyną wielu problemów zdrowotnych. Jeśli chodzi o zaparcia, błonnik pokarmowy ma kluczowe znaczenie. Kluczowymi źródłami błonnika pokarmowego są produkty pełnoziarniste, takie jak grube kasze, brązowy ryż, pełnoziarnisty chleb i makarony, owoce i warzywa, rośliny strączkowe, orzechy i nasiona. Poprawiają one nasze trawienie, ponieważ zwiększają szybkość, z jaką pokarm jest przesuwany przez mięśnie jelit w układzie pokarmowym, a także zmniejszają ryzyko, że stolce staną się suche i trudne do wydalenia. Dlatego też zwiększenie ilości przyjmowanego przez nas błonnika i płynów jest zalecane jako pierwsza kuracja, której powinniśmy spróbować, gdy doświadczamy zaparć. Żywność medyczna bogata w błonnik taka jak OptiFibre®, jest zalecana osobom, których dzienne zapotrzebowanie na błonnik nie może być zaspokojone wyłącznie poprzez modyfikację jadłospisu. Żywność specjalnego przeznaczenia medycznego należy stosować pod kontrolą lekarza.

Zwiększ spożycie płynów
Wszyscy wiemy, że picie dużej ilości wody jest dobre dla naszego organizmu, ale wielu z nas nie dostarcza sobie zalecanej dziennej dawki płynów. Czy pijesz 1,5 litra wody dziennie? Jeśli tak, to dobra wiadomość jest taka, że picie 2 lub nawet 3 litrów może być dla Ciebie jeszcze lepsze! W połączeniu z odpowiednim poziomem błonnika pokarmowego, dobre nawodnienie może pomóc w zapobieganiu zaparciom.

Upewnij się, że masz właściwą postawę
Czy wiesz, że oddawanie kału w odpowiedniej pozycji może pomóc w opróżnianiu jelita, zmniejszyć obciążenie i zapobiec zaparciom? Wielu z nas nie siedzi w optymalnej pozycji ze względu na sposób, w jaki zaprojektowane są nasze toalety. Jeśli cierpisz na zaparcia, spróbuj podnieść swoje stopy za pomocą podstawki.

Zwiększ poziom aktywności fizycznej
Wielu z nas prowadzi siedzący tryb życia, który zwiększa ryzyko wystąpienia zaparć. Spróbuj znaleźć rodzaj ćwiczeń, które lubisz (np. chodzenie, bieganie, jazda na rowerze) i wpisz je w swoją codzienną rutynę.

Zrelaksuj się
Wiemy, że łatwiej jest to powiedzieć niż zrobić, ale staraj się unikać zbyt dużego stresu. Najlepszym czasem na korzystanie z toalety jest poranek. Aby się przygotować, należy masować brzuch dłonią, ruchem okrężnym, zgodnie z ruchem wskazówek zegara.

Zaufaj naturze Leki na receptę nie są rozwiązaniem po jakie powinniśmy sięgać w pierwszej kolejności. Upewnij się, że dieta dostarcza odpowiedniej ilości błonnika i płynów. Jeśli tak, a nadal masz problem z zaparciami, skorzystaj z naturalnych środków opartych na roślinnych składnikach np. gumie guar.