Nowotwór trzustki - żywienie | Nestle Health Science
Back to all stories
0 minutes read

Dieta osób w trakcie leczenia nowotworów hematologicznych

Pojęcie „nowotwory hematologiczne” może brzmieć dla Ciebie obco. W uproszczeniu są to nowotwory układu krwiotwórczego i chłonnego, czyli białaczki szpikowe, limfoblastyczne i chłoniaki. Są one bardzo różnorodne, a Światowa Organizacja Zdrowia wyróżnia aż 130 typów i podtypów w tej grupie nowotworów. Poniżej znajdziesz wskazówki, jak żywieniowo możesz wspierać siebie lub bliską osobę w czasie leczenia onkologicznego.

6 wskazówek dla osób z nowotworem hematologicznym


Wsparcie żywieniowe powinno być integralną częścią leczenia wszystkich typów nowotworów, w tym hematologicznych. Wszystko dlatego, że prawidłowo odżywiony organizm ma więcej zasobów na walkę z chorobą. Oto 6 wskazówek, które możesz wykorzystać, by pomóc sobie w powrocie do zdrowia:


Wskazówka nr 1. Jedz różnorodnie i dostarczaj sobie odpowiedniej ilości energii.

Co to znaczy odpowiednia ilość energii? Przeciętnie, dzienne zapotrzebowanie energetyczne osoby chorej na nowotwór wynosi między 25-30 kcal na każdy kilogram aktualnej masy ciała (u osób z niedowagą lub prawidłową masą ciała) lub należnej masy ciała (u osób z nadwagą lub otyłością). Oznacza to, że osoba o masie 60 kg dziennie powinna dostarczyć sobie z posiłkami co najmniej 1500-1800 kcal. Samodzielne liczenie kalorii może sprawiać trudności, dlatego kontroluj regularnie swoja masę ciała. Znikające na wadze kilogramy to sygnał, że ilość dostarczanej energii jest niewystarczająca.


Jakość diety – jak o nią zadbać?

Obok energii, istotna jest także jakość diety. To dlatego, w miarę możliwości, Twoje posiłki powinny zawierać warzywa i owoce, produkty zbożowe i mleczne, a także mięso, ryby, jaja, nasiona roślin strączkowych. Uzupełnieniem powinien być dodatek dobrych tłuszczów. Im bardziej różnorodnie, tym lepiej. Oczywiście jadłospis musi uwzględniać Twoje możliwości, a te w różnych okresach choroby mogą się różnić. Wykorzystuj zatem zawsze momenty lepszego apetytu.


Wskazówka nr 2. Wybieraj posiłki lekkostrawne i opierające się na dobrze tolerowanych produktach.

Codzienne posiłki przygotowuj z wykorzystaniem takich technik kulinarnych jak gotowanie, duszenie czy pieczenie bez obsmażania. Zrezygnuj z potraw smażonych, długo grillowanych, wędzonych, konserwowanych i wysokoprzetworzonych. Nie polecane są także ostre przyprawy czy nadmiar soli i cukru. Jeśli dokuczają Ci biegunki stosuj produkty mleczne bezlaktozowe i na jakiś czas zamień produkty zbożowe pełnoziarniste na te z białej mąki. Warzywa i owoce jedz bez skórek i pestek, a jeśli to konieczne - w formie gotowanej lub pieczonej.


Wskazówka nr 3. Nie zapominaj o źródłach pełnowartościowego białka.

Przynajmniej w 3 posiłkach w ciągu dnia, uwzględnij takie produkty jak chude mięso, ryby, chude produkty mleczne, jaja, orzechy i nasiona roślin strączkowych. Jest to niezwykle ważne, ponieważ Twój organizm, aby walczyć z chorobą potrzebuje zwiększonej ilości białka. Ile? Przynajmniej 1g na każdy kg masy ciała, a najlepiej 1,5 g, czyli jeśli ważysz 60 kg, będzie to między 60-90 g białka dziennie. W dostarczeniu odpowiedniej ilości białka pomocna może okazać się także żywność medyczna, np. białko w proszku Resource Instant Protein. Skonsultuj z lekarzem możliwość skorzystania z niej, jeśli z powodu dolegliwości nie jesteś w stanie jeść mięsa, ryb, jaj czy produktów mlecznych.


Wskazówka nr 4. Wzbogacaj dietę w źródła dobroczynnych tłuszczów i antyoksydantów.

Dobrze, jeśli Twoje menu będzie uwzględniało produkty dostarczające witaminę C, E, betakaroten, cynk, selen, magnez i miedź. Te składniki znajdziesz, m.in. w różnokolorowych warzywach i owocach, orzechach i ziarnach, a także olejach roślinnych, pełnoziarnistych produktach zbożowych i kakao.
Korzystne dla Ciebie będzie także dostarczanie sobie dobroczynnych kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3. Ich źródłem są tłuste ryby morskie, oleje, a szczególnie lniany i rzepakowy, a także tran i orzechy włoskie.


Wskazówka nr 5. Potrawy przygotowuj z zachowaniem szczególnej dbałości o higienę.

Ponieważ Twój układ odpornościowy może być znacznie osłabiony, ściśle przestrzegaj zasad higieny.


Podczas przygotowania posiłków:

  • zawsze myj ręce w ciepłej wodzie z mydłem,

  • używaj ręczników papierowych zamiast materiałowych ściereczek,

  • często wymieniaj gąbki kuchenne,

  • dokładnie myj warzywa i owoce,

  • gotowe potrawy spożywaj w ciągu 24 godzin,

  • mięso i ryby gotuj/piecz do momentu aż nie będzie z nich wyciekał sok,

  • nie jedz surowego mięsa lub jaj,

  • wybieraj produkty mleczne pasteryzowane.

Wskazówka nr 6. Skorzystaj z żywności medycznej, jeśli mimo starań Twoja masa ciała spada lub czujesz się osłabiony.

Stosowanie żywności medycznej może znacznie ułatwić Ci zaspokojenie potrzeb żywieniowych organizmu, zwłaszcza jeśli nie masz apetytu. Wszystko dlatego, że w małej, łatwej do wypicia objętości może zawierać komplet składników odżywczych, których potrzebujesz. Najczęściej zalecane jest spożywanie od 1 do 3 butelek dziennie. Przykładem produktu odżywczego, który dostarczy zarówno energii, jak i białka, witamin czy składników mineralnych jest Resource Protein. Każda butelka to 18,8 g wysokiej jakości białka, czyli tyle, ile znajduje się w 2,5 szklankach mleka czy 3 jajach. Żywność medyczną zawsze pij powoli między posiłkami lub w ramach posiłków, a jej stosowanie powinno odbywać się pod kontrolą lekarza.

Number of shares: {0}
Udostępnij:
ONS-Brand product Zone

Żywność specjalnego przeznaczenia medycznego. Stosować pod kontrolą lekarza. Resource Protein: Do postępowania dietetycznego w stanach niedożywienia i/lub w przypadku ryzyka niedożywienia, któremu może towarzyszyć zwiększone zapotrzebowanie na białko. Resource Instant Protein: Do postępowania dietetycznego u pacjentów w stanach niedożywienia lub w przypadku ryzyka niedożywienia, u których może występować zwiększone zapotrzebowanie na białko.